Skönheten & Lågkonjunkturen

Skönheten och Lågkonjunkturen

I tider av ekonomisk oro och osäkerhet är det vanligt att människor drar åt svångremmen och gör vad de kan för att minska sina utgifter. Nyss nämnda svångrem verkar dock inte drabba skönhetsbranschen i någon högre utsträckning. Varför?

Skönhetsindustrin är en av världens snabbast växande branscher. Trots ekonomiska svängningar har industrin som helhet visat sig vara motståndskraftig och klara sig bättre än andra verksamhetsområden under lågkonjunktur.

Det numera klassiska begreppet Lipstick-index är en term som myntades av Leonard Lauder, styrelseordförande för kosmetikaföretaget Estée Lauder, under en ekonomisk nedgång på 2000-talet. Begreppet syftar på att försäljningen av läppstift ökar under tider av lågkonjunktur. Det har förklarats med att tack vare läppstiftets relativt låga pris, så vågar man unna sig lite ”små-lyx” i vardagen.

Vi vill dock hävda det snarare är skönheten i sig man vägrar göra avkall på. Faktum är att det bokas skönhetsbehandlingar, planeras besök hos plastikkirurg och konsumeras skönhetsnyheter oavsett vilka plågor (lågkonjunktur, isande elpriser eller pandemier bara för att ta något ur högen) som kastas åt mänsklighetens håll. Att stirra sig blind på enbart kostnadseffektiva läppstift är inget annat än självbedrägeri. Internationell forskning har visat att skönhetsbranschen står stark där andra så kallat ”non-essential” (icke nödvändiga/livsuppehållande) industrier upplever en nedgång i ekonomiska kristider. Men varför vill folk fortsätta lägga pengar på sitt utseende mitt i en finansiell snålblåst? Det finns det flera teorier om. Låt oss presentera några av dem!

Bred målgrupp

  • Det handlar om djurisk drift. Vem du än är och vart du än kommer ifrån, både gällande samhällsklass och geografi, så när vi alla en önskan om att känna oss fina och bekväma i våra kroppar. Vägen dit är naturligtvis individuell, men strävan efter skönhet är naturlig och hälsosam.

Våra ansikten i fokus

  • En högaktuell och relativ nytillkommen punkt. De senaste åren har bjudit på rikliga tillfällen att studera våra egna ansikten in action under en ofantlig mängd zoom-möten. Och låt oss vara ärliga med varandra; vi ser (chockerande nog) inte riktigt ut som våra spegelminer, eller hur?

Sociala medier

  • Även om sociala medier kan anses vara en riskfaktor gällande exponering för orealistiska skönhetsideal, så finns det även positiva aspekter när det kommer till information om olika möjligheter inom det estetiska fältet.

Slutsatsen? Trots svåra tider är vår törst efter välbefinnande och skönhet livsbejakande på ett i det närmaste rebelliskt sätt. Vi vägrar helt enkelt nöja oss med enbart nödvändiga/livsuppehållande åtgärder och vår hunger efter estetik är inget annat än ett stadigt långfinger rakt i synen på vilken kris det än må vara!

Dela med dig av den här artikeln!

Skönheten och Lågkonjunkturen

PERSONLIGT|

I tider av ekonomisk oro och osäkerhet är det vanligt att människor drar åt svångremmen och gör vad de kan för att minska sina utgifter. Nyss nämnda svångrem verkar dock inte drabba skönhetsbranschen i någon högre utsträckning. Varför?

Mommy Makeover – min upplevelse

PERSONLIGT|

Efter två graviditeter och flera års tvekan beslutade sig Sheila för att genomgå en så kallad ”Mommy Makeover”. Följ med när hon berättar om sina erfarenheter och ta del av Sheilas bästa tips inför en eventuell operation.

Skönheten och Lågkonjunkturen

PERSONLIGT|

I tider av ekonomisk oro och osäkerhet är det vanligt att människor drar åt svångremmen och gör vad de kan för att minska sina utgifter. Nyss nämnda svångrem verkar dock inte drabba skönhetsbranschen i någon högre utsträckning. Varför?