Klienten trotsar rekommendationer!

Klienten trotsar rekommendationer!

Hej Camilla,

Jag undrar vad jag som behandlare har för rättigheter gentemot kund som missköter sig efter behandling? Jag har en kund som jag har skött efter konstens alla regler (och mer än vad lagen kräver!) Hon har trotsat mina uttryckliga rekommendationer gällande eftervård och hygien vilket innebär att resultatet inte lever upp till varken hennes eller mina förväntningar.
Hon lägger upp bilder och taggar min salong. Jag vet att det är oprofessionellt att svara att det är hennes eget fel, men får jag överhuvudtaget säga något om att jag vet att hon inte har följt mina rekommendationer?

Bästa hälsningar,
Anonym

Hej,
Om en kund/patient drabbas av skada i samband med behandling så är huvudregeln att patienten har rätt till ersättning eller att få felet korrigerat. Vilka rättigheter och/eller skyldigheter som gäller i ett specifikt fall beror dock på vilken typ av behandling som har utförts. Alldeles oavsett ska en patient göra vad den kan för att begränsa en eventuell skada. Om du har informerat om vad behandlingen kräver i form av eftervård och hygien – och patienten inte har följt detta – så är det svårt för patienten att framgångsrikt reklamera behandlingen.

Vad gäller frågan om du får svara på patientens inlägg på sociala medier att du vet att patienten inte följt rekommendationer så är huvudregeln nej. Som utövare av de flesta skönhetsingrepp, såsom exempelvis kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar, har man en långtgående tystnadsplikt och därmed inte rätt att uttala sig om en patients behandling. Alldeles oavsett vilken behandling det gäller ställer dessutom de flesta branschorganisationer m.m. upp krav på sekretess.

Den enklaste åtgärden du kan vidta är att sakligt bemöta eventuell kritik utan att gå in specifikt på själva patienten, kanske i form av att erbjuda ytterligare råd och stöd vad gäller efterbehandling. Det brukar alltid löna sig att – inom ramen för vad som får sägas – bemöta kritik proaktivt.

Camilla Rosén
Advokat
Wesslau Söderqvist Advokatbyrå

Dela med dig av den här artikeln!

Camilla Rosén

Advokat

Vår eminenta juridik-expert Camilla Rosén är advokat på Wesslau Söderqvist Advokatbyrå (@wesslausoderqvistadvokatbyra). Camilla är specialiserad inom process- och skiljemannarätt, försäkrings-och ersättningsrätt, bolagsrätt och kommersiell avtalsrätt. Camillas svar i Dagens Estetik är att se som generella riktlinjer och är inte avsedda att användas för vidare bruk utan ytterligare analys av behörig jurist.

Camilla Rosén

Advokat

Vår eminenta juridik-expert Camilla Rosén är advokat på Wesslau Söderqvist Advokatbyrå (@wesslausoderqvistadvokatbyra). Camilla är specialiserad inom process- och skiljemannarätt, försäkrings-och ersättningsrätt, bolagsrätt och kommersiell avtalsrätt. Camillas svar i Dagens Estetik är att se som generella riktlinjer och är inte avsedda att användas för vidare bruk utan ytterligare analys av behörig jurist.

Konsultation i Sverige – ingrepp utomlands

Hur funkar det egentligen om konsultation görs i Sverige, men själva ingreppet sker utomlands? Vilka regler gäller och vad ska man som patient tänka på? Vår expert på juridik-frågor, advokat Camilla Rosén, förklarar.