Stora brister i marknadsföring för estetiska verksamheter

När reklam för skönhetsingrepp bryter mot lagen – tre vanliga missar

Konsumentverkets granskning av reklam för estetiska verksamheter visar på stora brister och i flera fall brott mot marknadsföringslagen. Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket, menar att många aktörer säkert vill efterleva lagstiftningen – men att det ändå går att konstatera att det finns brister i marknadsföringen.

Av: Anna-Stina Stenbäck

Konsumentverket har inlett ett antal tillsynsärenden riktade mot företag som i tidigare granskning har brutit mot marknadsföringslagen. Granskningen berörde då 50 kliniker som i många fall visade sig ha stora brister i sin kommunikation mot potentiella kunder.

– Det handlar i princip om tre saker, berättar Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.

Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.

  1. Det första berör marknadsföring som saknar tydlig information om risker, vilket kan anses som vilseledande. Reklam i sociala medier saknade i dessa fall information om eventuella biverkningar.

– När vi granskar kliniker utgår vi från hur en genomsnittskonsument uppfattar marknadsföringen. Om reklamen dessutom specifikt vänder sig till en grupp som kan anses mindre kritisk och mer sårbar, exempelvis en yngre målgrupp, så är det deras sätt att uppfatta marknadsföringen som vi tar avstamp i.

  1. Den andra punkten som Konsumentverket tittat på är information om krediterbjudanden för att finansiera skönhetsingrepp – något som riskerar att strida mot så kallad god marknadsföringssed.

– Det finns riktlinjer inom EU som vi följer. Vi lutar oss dessutom mot vad som anses som god yrkessed och då är det bland annat Läkarförbundet som tillfrågas.

  1. Den del av granskningen som kanske väckt mest diskussion är frågan om före- och efterbilder. Enligt Konsumentverket kan detta vilseleda patienter och göra så att man förväntar sig ett annat resultat än vad som är möjligt.

– Vi utgår alltid från hur konsumenten kan uppfatta marknadsföringen och då bedömer vi att före- och efterbilder kan vara missvisande. Framför allt handlar det om att man bör utgå från konsumenten och såväl i text som bild understryka att resultaten kan variera.

Många vill göra rätt

I samband med granskningen genomförde Konsumentverket ett seminarium tillsammans med Läkemedelsverket – som även de granskat ett antal ärenden.

– Det var många som visade intresse för seminariet och det kan tolkas som att kliniker är intresserade av att få reda på vad som faktiskt gäller. Jag tror det finns många som inte menar något ont med att marknadsföra på ett felaktigt sätt, utan att det många gånger kan handla om att kunskapen inte finns, säger Maja.

I de fall där kliniker bryter mot marknadsföringslagen inleds en kommunikation, varefter många väljer att ändra sin marknadsföring. Om man inte är överens kan det leda till en stämningsansökan vilket i sin tur kan innebära dryga böter och eventuella sanktioner.

Maja förklarar att det är viktigt att kliniker och salonger säkerställer att tydlig information gällande eventuella risker framgår och att I text och bild understryka att resultaten kan variera.

– Även om man har en text som förklarar detta så kan man falla på att den inte är tillräckligt framträdande. Jag har förståelse för att man vill visa bilder och att man som konsument också vill veta vad man kan förvänta sig – men man måste utgå från genomsnittet och att mottagaren faktiskt kan bli vilseledd. Vi försöker alltid vara tydliga i vår kommunikation och föra en dialog med klinikerna.

 

Marknadsföring som bryter mot lagen

Vanliga brister i korthet:

  • Före- och efterbilder som kan vilseleda konsumenter, alltså saknar tydlig deklaration av att resultat kan variera.
  • Marknadsföring som saknar tydlig riskinformation
  • Marknadsföring av krediterbjudande för att finansiera skönhetsingrepp

 

Dela med dig av den här artikeln!

Låg kunskap om skönhetslagen. ”Det måste kännas att inte efterleva lagstiftningen”, menar chefsjuristen.

AKTUELLT, INTERVJU|

Kraven på kliniker som utför estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar har ökat sedan IVO fick tillsynsansvar och den nya skönhetslagen trädde i kraft. Få känner dock till vad som egentligen gäller, det konstaterar juristen Ulf H Fröberg som är aktuell med en bok på ämnet.

Låg kunskap om skönhetslagen. ”Det måste kännas att inte efterleva lagstiftningen”, menar chefsjuristen.

AKTUELLT, INTERVJU|

Kraven på kliniker som utför estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar har ökat sedan IVO fick tillsynsansvar och den nya skönhetslagen trädde i kraft. Få känner dock till vad som egentligen gäller, det konstaterar juristen Ulf H Fröberg som är aktuell med en bok på ämnet.

IVO konstaterar än en gång allvarliga brister

AKTUELLT|

Under ett par års tid har IVO genomfört tillsyn av ett antal verksamheter som utför estetiska behandlingar i form av såväl kirurgiska ingrepp som estetiska injektionsbehandlingar. Nu presenteras slutrapporten där man konstaterar att det finns allvarliga brister på marknaden samt ett stort antal oseriösa aktörer som hotar patientsäkerheten.