
Stora brister i marknadsföring för estetiska verksamheter
När reklam för skönhetsingrepp bryter mot lagen – tre vanliga missar
Konsumentverkets granskning av reklam för estetiska verksamheter visar på stora brister och i flera fall brott mot marknadsföringslagen. Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket, menar att många aktörer säkert vill efterleva lagstiftningen – men att det ändå går att konstatera att det finns brister i marknadsföringen.
Av: Anna-Stina Stenbäck
Konsumentverket har inlett ett antal tillsynsärenden riktade mot företag som i tidigare granskning har brutit mot marknadsföringslagen. Granskningen berörde då 50 kliniker som i många fall visade sig ha stora brister i sin kommunikation mot potentiella kunder.
– Det handlar i princip om tre saker, berättar Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.

Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.
- Det första berör marknadsföring som saknar tydlig information om risker, vilket kan anses som vilseledande. Reklam i sociala medier saknade i dessa fall information om eventuella biverkningar.
– När vi granskar kliniker utgår vi från hur en genomsnittskonsument uppfattar marknadsföringen. Om reklamen dessutom specifikt vänder sig till en grupp som kan anses mindre kritisk och mer sårbar, exempelvis en yngre målgrupp, så är det deras sätt att uppfatta marknadsföringen som vi tar avstamp i.
- Den andra punkten som Konsumentverket tittat på är information om krediterbjudanden för att finansiera skönhetsingrepp – något som riskerar att strida mot så kallad god marknadsföringssed.
– Det finns riktlinjer inom EU som vi följer. Vi lutar oss dessutom mot vad som anses som god yrkessed och då är det bland annat Läkarförbundet som tillfrågas.
- Den del av granskningen som kanske väckt mest diskussion är frågan om före- och efterbilder. Enligt Konsumentverket kan detta vilseleda patienter och göra så att man förväntar sig ett annat resultat än vad som är möjligt.
– Vi utgår alltid från hur konsumenten kan uppfatta marknadsföringen och då bedömer vi att före- och efterbilder kan vara missvisande. Framför allt handlar det om att man bör utgå från konsumenten och såväl i text som bild understryka att resultaten kan variera.
Många vill göra rätt
I samband med granskningen genomförde Konsumentverket ett seminarium tillsammans med Läkemedelsverket – som även de granskat ett antal ärenden.
– Det var många som visade intresse för seminariet och det kan tolkas som att kliniker är intresserade av att få reda på vad som faktiskt gäller. Jag tror det finns många som inte menar något ont med att marknadsföra på ett felaktigt sätt, utan att det många gånger kan handla om att kunskapen inte finns, säger Maja.
I de fall där kliniker bryter mot marknadsföringslagen inleds en kommunikation, varefter många väljer att ändra sin marknadsföring. Om man inte är överens kan det leda till en stämningsansökan vilket i sin tur kan innebära dryga böter och eventuella sanktioner.
Maja förklarar att det är viktigt att kliniker och salonger säkerställer att tydlig information gällande eventuella risker framgår och att I text och bild understryka att resultaten kan variera.
– Även om man har en text som förklarar detta så kan man falla på att den inte är tillräckligt framträdande. Jag har förståelse för att man vill visa bilder och att man som konsument också vill veta vad man kan förvänta sig – men man måste utgå från genomsnittet och att mottagaren faktiskt kan bli vilseledd. Vi försöker alltid vara tydliga i vår kommunikation och föra en dialog med klinikerna.
Marknadsföring som bryter mot lagen
Vanliga brister i korthet:
- Före- och efterbilder som kan vilseleda konsumenter, alltså saknar tydlig deklaration av att resultat kan variera.
- Marknadsföring som saknar tydlig riskinformation
- Marknadsföring av krediterbjudande för att finansiera skönhetsingrepp
Dela med dig av den här artikeln!
Skönhetsproffs i närbild: Dr Magnus Hober
Den välrenommerade plastikkirurgen Magnus Hober, verksam på sin trivsamma klinik Improva i Stockholm, kombinerar internationell toppstandard med ett personligt bemötande. Efter snart 30 år som plastikkirurg är Magnus insikter kring skönhet naturligtvis något vi vill veta mer om!
Skönhetsproffs i närbild: Dr Ferlin Fitz-Jim
Dr Ferlin Fitz-Jim arbetar dagligen med att lyfta fram sina patienters snyggaste sidor. Självklart behöver vi veta allt om doktorns egna favoritbehandlingar!
Looksmaxing: Metoderna som verkligen fungerar – och de som kan vara farliga…
Looksmaxing har blivit ett allt mer omtalat fenomen bland unga män, där jakten på ett "looksmaxat" utseende sträcker sig från enkla skönhetsrutiner till riskfyllda ingrepp. Dr Hamid Natghian, biträdande överläkare och plastikkirurg, ser en växande trend där fler män söker sig till plastikkirurgi för att uppnå sina estetiska ideal.
Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi välkomnar samtal med regeringen
Sjukvårdsminister Acko Ankarberg och civilminister Erik Slottner bjöd in till ett samtal kring patientsäkerhet när det gäller estetisk kirurgi. Vi har talat med Rojda Gümüscü, ordförande i Svensk Förening för Estetisk Plastikkirurgi som satt med i diskussionen.
Laser i fokus – skärpt lagstiftning ska komma åt oseriösa aktörer
Allvarliga skador från laserbehandlingar ökar – nu vill Strålsäkerhetsmyndigheten skärpa regelverket för att stoppa oseriösa aktörer och skydda kunder från farliga behandlingar.
Låg kunskap om skönhetslagen. ”Det måste kännas att inte efterleva lagstiftningen”, menar chefsjuristen.
Kraven på kliniker som utför estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar har ökat sedan IVO fick tillsynsansvar och den nya skönhetslagen trädde i kraft. Få känner dock till vad som egentligen gäller, det konstaterar juristen Ulf H Fröberg som är aktuell med en bok på ämnet.
Skönhetsproffs i närbild: Dr Ferlin Fitz-Jim
Dr Ferlin Fitz-Jim arbetar dagligen med att lyfta fram sina patienters snyggaste sidor. Självklart behöver vi veta allt om doktorns egna favoritbehandlingar!
Looksmaxing: Metoderna som verkligen fungerar – och de som kan vara farliga…
Looksmaxing har blivit ett allt mer omtalat fenomen bland unga män, där jakten på ett "looksmaxat" utseende sträcker sig från enkla skönhetsrutiner till riskfyllda ingrepp. Dr Hamid Natghian, biträdande överläkare och plastikkirurg, ser en växande trend där fler män söker sig till plastikkirurgi för att uppnå sina estetiska ideal.
High-Definition Liposculpting: Från renässansens mästare till morgondagens kroppskonst
Tänk dig den rena, tidlösa estetiken i renässansens marmorskulpturer. Hur mästarna genom "chiaroscuro" – lek med ljus och skugga – framhävde kroppens former och skapade djup och kontraster. High-Definition Liposculpting är den moderna kirurgins parallell till detta konstnärliga ideal.
Laser-Lexikon: Din guide till ljusets kraft i estetiska behandlingar
Laserteknologi inom estetisk medicin utvecklas i rasande takt. Men vad skiljer olika lasertyper åt? Hur fungerar de, och vad ska man tänka på vid behandling?
Tips! Strålning i skönhetsbranschen – seminarium med fokus på strålande estetik
SSM (AKA Strålsäkerhetsmyndigheten) bjuder in till spännande seminarium den 23 april kl 13-14.30.