Stora brister i marknadsföring för estetiska verksamheter

När reklam för skönhetsingrepp bryter mot lagen – tre vanliga missar

Konsumentverkets granskning av reklam för estetiska verksamheter visar på stora brister och i flera fall brott mot marknadsföringslagen. Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket, menar att många aktörer säkert vill efterleva lagstiftningen – men att det ändå går att konstatera att det finns brister i marknadsföringen.

Av: Anna-Stina Stenbäck

Konsumentverket har inlett ett antal tillsynsärenden riktade mot företag som i tidigare granskning har brutit mot marknadsföringslagen. Granskningen berörde då 50 kliniker som i många fall visade sig ha stora brister i sin kommunikation mot potentiella kunder.

– Det handlar i princip om tre saker, berättar Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.

Maja Rogemyr, jurist vid Konsumentverket.

  1. Det första berör marknadsföring som saknar tydlig information om risker, vilket kan anses som vilseledande. Reklam i sociala medier saknade i dessa fall information om eventuella biverkningar.

– När vi granskar kliniker utgår vi från hur en genomsnittskonsument uppfattar marknadsföringen. Om reklamen dessutom specifikt vänder sig till en grupp som kan anses mindre kritisk och mer sårbar, exempelvis en yngre målgrupp, så är det deras sätt att uppfatta marknadsföringen som vi tar avstamp i.

  1. Den andra punkten som Konsumentverket tittat på är information om krediterbjudanden för att finansiera skönhetsingrepp – något som riskerar att strida mot så kallad god marknadsföringssed.

– Det finns riktlinjer inom EU som vi följer. Vi lutar oss dessutom mot vad som anses som god yrkessed och då är det bland annat Läkarförbundet som tillfrågas.

  1. Den del av granskningen som kanske väckt mest diskussion är frågan om före- och efterbilder. Enligt Konsumentverket kan detta vilseleda patienter och göra så att man förväntar sig ett annat resultat än vad som är möjligt.

– Vi utgår alltid från hur konsumenten kan uppfatta marknadsföringen och då bedömer vi att före- och efterbilder kan vara missvisande. Framför allt handlar det om att man bör utgå från konsumenten och såväl i text som bild understryka att resultaten kan variera.

Många vill göra rätt

I samband med granskningen genomförde Konsumentverket ett seminarium tillsammans med Läkemedelsverket – som även de granskat ett antal ärenden.

– Det var många som visade intresse för seminariet och det kan tolkas som att kliniker är intresserade av att få reda på vad som faktiskt gäller. Jag tror det finns många som inte menar något ont med att marknadsföra på ett felaktigt sätt, utan att det många gånger kan handla om att kunskapen inte finns, säger Maja.

I de fall där kliniker bryter mot marknadsföringslagen inleds en kommunikation, varefter många väljer att ändra sin marknadsföring. Om man inte är överens kan det leda till en stämningsansökan vilket i sin tur kan innebära dryga böter och eventuella sanktioner.

Maja förklarar att det är viktigt att kliniker och salonger säkerställer att tydlig information gällande eventuella risker framgår och att I text och bild understryka att resultaten kan variera.

– Även om man har en text som förklarar detta så kan man falla på att den inte är tillräckligt framträdande. Jag har förståelse för att man vill visa bilder och att man som konsument också vill veta vad man kan förvänta sig – men man måste utgå från genomsnittet och att mottagaren faktiskt kan bli vilseledd. Vi försöker alltid vara tydliga i vår kommunikation och föra en dialog med klinikerna.

 

Marknadsföring som bryter mot lagen

Vanliga brister i korthet:

  • Före- och efterbilder som kan vilseleda konsumenter, alltså saknar tydlig deklaration av att resultat kan variera.
  • Marknadsföring som saknar tydlig riskinformation
  • Marknadsföring av krediterbjudande för att finansiera skönhetsingrepp

 

Dela med dig av den här artikeln!
  • SHRs ordförande Vanessa Löhndahl

Skönhetsproffs i närbild: Vanessa Löhndahl

NÄRBILD|

Nytillsatt ordförande för SHR (Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation) Vanessa Löhndahl är auktoriserad hudterapeut, innehar gesällbrev i hudterapeutyrket och är därtill utbildad makeupartist. Självklart är vi nyfikna på att ta reda på hur Vanessas dagliga skönhetsrutin ser ut och vad hon tycker att man ska tänka på vid val av skönhetssalong.

Skönhetsproffs i närbild: Robin (Elecktra) Werner

NÄRBILD|

Robin Werner gjorde succé i SVTs Dragrace Sverige med den ljuvliga skånska karaktären Elecktra. Efter det har Robin både fått skivkontrakt och uppträtt på Melodifestivalen 2024 som Elecktra med låten Banne mig. Förutom sitt artisteri arbetar Robin som makeup-artist och med PR för beauty-brands. Nu ska vi banne mig ta reda på allt om både Robins och Elecktras skönhetstips!

Skönhetsproffs i närbild: Camilla Björck

NÄRBILD|

Hudterapeuten Camilla Björck innehar gesäll- och mästarbrev i både hudvård och makeup. Camilla arbetar sedan 15 år tillbaka på Yrkeshögskolan i Landskrona som inhyser Sveriges äldsta, tillika enda kommunala, Hud- och spaterapeututbildning.  Nu ska vi ta reda på allt om denna skillade skolfrökens syn på beauty! 

  • fundersam tjej

Kanyl eller cannula? Allt om när, hur och varför

NÄRBILD|

Vad är det egentligen för skillnad mellan vass kanyl och rundad cannula? När används den ena och när är den andra att föredra? För att få klarhet i dessa frågor har vi vänt oss till Caroline Karlegård, grundare av Östermalmkliniken, legitimerad sjuksköterska och erfaren injektionsbehandlare.

Skönhetsproffs i närbild: AnnaKarin Wahlberg

NÄRBILD|

AnnaKarin Wahlberg är auktoriserad hudterapeut med mästarbrev och en stor erfarenhet i bagaget. Hon har både drivit en hudvårdsklinik och skapat ett eget hudvårdsmärke. Efter att ha skrivit boken Hudnära – hudterapeuternas hemligheter tillsammans med Elin Fagerberg startade de en podcast om skönhet – Hudvårdsdjungeln. Vi tar reda på allt om detta hud-proffs egna rutiner!

Skönhetsproffs i närbild: Robin (Elecktra) Werner

NÄRBILD|

Robin Werner gjorde succé i SVTs Dragrace Sverige med den ljuvliga skånska karaktären Elecktra. Efter det har Robin både fått skivkontrakt och uppträtt på Melodifestivalen 2024 som Elecktra med låten Banne mig. Förutom sitt artisteri arbetar Robin som makeup-artist och med PR för beauty-brands. Nu ska vi banne mig ta reda på allt om både Robins och Elecktras skönhetstips!

Sant eller falskt om laser – vi ställer frågor och avlivar myter

KLINIK|

Hårborttagning, hudföryngring eller borttagning av pigmentfläckar – möjligheterna är till synes oändliga när det kommer till laser som behandlingsmetod. Men vad ska du egentligen tänka på innan du kastar dig iväg för en behandling? Vi har pratat med Sara Ladelfa, hudterapeut med gedigen erfarenhet av laser, som reder ut några av de vanligaste frågorna.