Skönhetsbranschens brister

IVO larmar – Oroväckande låg kunskapsnivå hos många estetiska verksamheter

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har  genomfört en omfattande tillsynsinsats hos flera estetiska verksamheter och funnit allvarliga brister hos samtliga 33 aktörer som granskades.

De identifierade bristerna innefattade bland annat avsaknad av legitimation hos behandlare, brister i läkemedelshantering, otillräcklig hygien och bristande information till patienter.

Göran Olsson, ansvarig enhetschef för Ivos tillsyn av estetiska verksamheter.

– ­Vår tillsyn visar på en oroväckande låg kunskap om de lagar och regler som gäller. Många verksamheter lever inte upp till lagens krav, vilket är allvarligt eftersom estetiska behandlingar kan vara förenade med betydande risker för patientens liv och hälsa. Tillsynens resultat vittnar även om en bransch som i stor utsträckning attraherar oseriösa aktörer, säger Göran Olsson, ansvarig enhetschef för IVOs tillsyn av estetiska verksamheter.

 

Minst sagt alarmerande information! Vi kontaktade genast Göran för att få veta mer.

Hyser du några förhoppningar om att branschen kommer att bli säkrare och att de oseriösa aktörerna fasas ut i och med den nya ”Skönhetslagen” och MDR?

Ja, men de har en lång väg att gå utifrån vad vi har sett i vår tillsyn. Man ska komma ihåg att det är en bransch som var oreglerad fram till år 2021. I vår tillsyn ser vi att kunskapen om vilka skyldigheter de här verksamheterna har är oroväckande låg. Det är en lukrativ marknad som också drar till sig oseriösa aktörer. Men sen finns det också de som vill göra rätt och i och med vår tillsyn antingen lägger ner verksamheten eller rättar sig efter
vårt beslut.

Vilket är ditt bästa tips för att man som klient kan säkerställa att man besöker en seriös klinik? 

Tyvärr är det här en bransch med många oseriösa aktörer och generellt en låg kunskapsnivå om vilka regler som gäller. Det är därför viktigt att den som ska göra en behandling kontrollerar att verksamheten är seriös. En verksamhet får inte utföra behandlingar på minderåriga och ska exempelvis ge skriftlig information om betänketid, väsentliga risker för komplikationer och biverkningar samt vilken patientförsäkring som har tecknats. Verksamheten ska dessutom vara anmäld till IVO och den som utför behandlingen ska ha rätt yrkeslegitimation.

Tack Göran!

Vi längtar naturligtvis efter dagen då samtliga salonger och kliniker är seriösa verksamheter med klientens välmående i fokus. Fram till dess rekommenderar vi Dagens Estetiks Checklista för att sålla agnarna från skönhets-vetet.

Dela med dig av den här artikeln!

Låg kunskap om skönhetslagen. ”Det måste kännas att inte efterleva lagstiftningen”, menar chefsjuristen.

AKTUELLT, INTERVJU|

Kraven på kliniker som utför estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar har ökat sedan IVO fick tillsynsansvar och den nya skönhetslagen trädde i kraft. Få känner dock till vad som egentligen gäller, det konstaterar juristen Ulf H Fröberg som är aktuell med en bok på ämnet.

Låg kunskap om skönhetslagen. ”Det måste kännas att inte efterleva lagstiftningen”, menar chefsjuristen.

AKTUELLT, INTERVJU|

Kraven på kliniker som utför estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar har ökat sedan IVO fick tillsynsansvar och den nya skönhetslagen trädde i kraft. Få känner dock till vad som egentligen gäller, det konstaterar juristen Ulf H Fröberg som är aktuell med en bok på ämnet.