
knepiga avtal
Är det rimligt med sekretessavtal hos en skönhetssalong?
Hejsan,
Jag var nyligen och skulle få fillers (osäker på märke). Jag hade bokat online och det var första gången på just det här stället. Jag har gjort flera gånger förut på olika kliniker.
Väl där slängde behandlaren fram papper och sa att jag var tvungen att skriva på avtal om att jag inte fick prata negativt om behandlingen eller salongen. Jag tyckte det kändes lite konstigt eftersom jag aldrig hört talas om att man gör så förut. När jag frågade om hon var certifierad så sa hon att det måste man vara för att få köpa fillers så det behövde jag aldrig fundera på eller fråga om. Jag fick en konstig känsla av alltihop och ville gå. Jag skulle inte få tillbaka mina pengar (vilket var ok) men jag fick inte heller berätta om tillfället.
Nu till min fråga: Är det här rimligt? Får kliniker tvinga kunder att skriva på avtal som förbjuder en att berätta om behandling?
Hej!
Vilka typer av avtal som är ”okej” att låta konsumenter ingå beror på avtalsinnehållet. Det låter som att det i ditt fall rör sig om något slags sekretessavtal.
Det finns inga regler som direkt förbjuder sekretessavtal mellan en privat näringsidkare och en konsument. Avtalet kan däremot anses vara oskäligt. Villkoret/avtalet skulle därigenom inte kunna göras gällande mot dig. Exakt vad som konstituerar oskälighet avgörs utifrån själva innehållet i avtalsvillkoret och omständigheterna däromkring. Typiskt sett kan ett avtal som innehåller någon form av sekretessklausul och vite anses vara oskäligt i en sån situation som du beskriver. Ett mer konkret svar är svårt att ge eftersom jag inte vet exakt vad som stod i avtalet.
Om det däremot är som du berättar beträffande att bokning skett, utan att det då upplystes om att du behövde skriva på ytterligare villkor, vill jag dock säga att du sannolikt hade haft rätt att boka av och få tillbaka dina pengar. Du har ju avtalat om en tjänst (fillersbehandling) och får något annat (fillersbehandling och ett sekretessavtal).
Ett generellt råd i övrigt är att agera med magkänslan. Känns det fel att behöva teckna ett sådant avtal, är det sannolikt också det. Det är här omständigheterna blir viktiga. Om det innan behandling bokas tydligt framgår att vissa villkor behöver accepteras och villkoren i sig inte är direkt uppseendeväckande, så kommer det vara en del av avtalet. Framgår det däremot inte och det läggs fram villkor strax innan behandlingen som känns märkliga för den tjänst som du köper skulle de sannolikt inte anses vara ok.
Camilla Rosén
Biträdande jurist
Dela med dig av den här artikeln!
Konsultation i Sverige – ingrepp utomlands
Hur funkar det egentligen om konsultation görs i Sverige, men själva ingreppet sker utomlands? Vilka regler gäller och vad ska man som patient tänka på? Vår expert på juridik-frågor, advokat Camilla Rosén, förklarar.
Är det salongen eller läkaren som ska kompensera?
Är det salongen eller den inhyrda läkaren som bär ansvaret efter en misslyckad behandling? Vår juridikexpert, advokat Camilla Rosén förklarar och reder ut.
Tystnadsplikt hos hudterapeuten
Hur mycket vågar du snicke-snacka med din hudterapeut? Vår juridikexpert advokat Camilla Rosén har koll på läget…
Är psykiskt lidande en patientskada?
Vad är egentligen skäl för en IVO-anmälan? Vår juridik-expert Camilla Rosén vet var gränsen går!
Journalhantering vid konkurs
Vart tar din patientjournal vägen om plastikkliniken går i konkurs? Vår expert, advokat Camilla Rosén, vet svaret.
Sjukskrivning efter en plastikoperation?
Hur ser regelverket ut gällande sjukskrivning efter plastikkirurgi? Vår juridikexpert, advokat Camilla Rosén, svarar och reder ut!
Konsultation i Sverige – ingrepp utomlands
Hur funkar det egentligen om konsultation görs i Sverige, men själva ingreppet sker utomlands? Vilka regler gäller och vad ska man som patient tänka på? Vår expert på juridik-frågor, advokat Camilla Rosén, förklarar.
Är det salongen eller läkaren som ska kompensera?
Är det salongen eller den inhyrda läkaren som bär ansvaret efter en misslyckad behandling? Vår juridikexpert, advokat Camilla Rosén förklarar och reder ut.
Tystnadsplikt hos hudterapeuten
Hur mycket vågar du snicke-snacka med din hudterapeut? Vår juridikexpert advokat Camilla Rosén har koll på läget…
Är psykiskt lidande en patientskada?
Vad är egentligen skäl för en IVO-anmälan? Vår juridik-expert Camilla Rosén vet var gränsen går!
Journalhantering vid konkurs
Vart tar din patientjournal vägen om plastikkliniken går i konkurs? Vår expert, advokat Camilla Rosén, vet svaret.
Sjukskrivning efter en plastikoperation?
Hur ser regelverket ut gällande sjukskrivning efter plastikkirurgi? Vår juridikexpert, advokat Camilla Rosén, svarar och reder ut!